04 Temmuz, 2014

King Charles'larda Diz Kapağı Çıkığı - Patella Luxation

Top oynamak en sevdiğim oyunlardan birtanesi. Hergün biri atsın da koşup getireyim diye o topu ağzımdan hiç  düşürmüyorum. :) Yine bir gün annemle top oynuyoruz, topu yakalamak için koşarken arka ayağımda bir ağrı hissettim ve ayağımı kaldırarak koşmaya devam ettim. Önce annem önemsemedi ama bir kaç dakika sonra koştukça bağırmaya başlayıp çekince annem oyun oynamayı bıraktı. Hemen veterinerimi aradı ve detaylıca anlattı. Doktor bey beni görmek istediğini söyledi. Ertesi gün veterinere kontrole gittik, uzun bir muayene ve röntgen sonrasında diz kapağımda çıkık olduğu ve 3. dereceye ulaşmış olduğu söylendi. Eski evimiz merdivenliydi ve ben 3 aylıktan 3,5 yaşıma kadar her gün merdiven inip çıktım. Veterinerim küçüklükten beri sürekli kullandığım merdivenin patelle potansiyelimi arttırdığını iletti. Ancak unutmamak gerekir ki diz kapağı çıkığı tüm King Charles'larda genetik olarak görülen bir hastalıktır. 

Diz kapağı çıkığını 4 aşamada ele alabiliriz. 
1.aşama : Dizkapağı yerindedir ancak veteriner muayene esnasında dizi çıkartıp yerine oturtabilmektedir.
2.aşama : Dizkapağı çıktıkça kendiliğinden yerine oturmaktadır.
3.aşama : Dizkapağı sıklıkla yerinden çıkıp tekrar yerine oturabilir. Ancak her çıktığında köpeğiniz ağrı hissedecektir. Ayağını mümkün olduğunca az kullanacak ve hafifçe sekmeye başlayacaktır.
4.aşama : Dizkapağı yerinden çıkmıştır ve hiçbirşekilde yerine oturtulamaz. Köpeğiniz artık bacağını kullanmayacaktır. 
1 ve 2.aşamalar hiçbir cerrahi müdahale gerektirmez. Ancak köpeğinizin sağlığı için 3 ve 4. aşamalar için ameliyat mecburidir. Aksi halde tek bacağını kullanamayan ve sürekli ağrı çeken bir köpeğiniz olacaktır. Ameliyat sonrasında 1-2 aylık bir süre zarfında köpeğiniz tamamen ayağını eskisi gibi kullanabilecektir.

Benim dizim 3. derecede olduğu için hemen ameliyata girmem gerekiyordu. Öncesinde gerekli tüm kan tahlillerimi yaptırdım ve herşey düzgün çıktıktan sonra anestezi için ameliyathaneye alındım. Ameliyatım 1 saate yakın sürdü ve çok iyi geçti. Ameliyat sonrasında bacağımın üzerine çok basmamam, merdiven inip çıkmamam, yüksekten atlamamam ve zıplamamam gerekiyordu. Bu nedenle veterinerimde 10 günlük bir bakım süreci yaşadım. Benim için çok sıkıcı günlerdi ancak ameliyatın hemen sonrasında bunlara dikkat edilmemesi durumunda köpeğinizin dizi tekrar çıkabilir ve aynı süreci en baştan yaşamak zorunda kalabilir.
Eve geldikten sonra annem koltuğa veya yatağa 1,5 ay süreyle beni hiç çıkartmadı. 2. aya kadar bacağıma hep tereddütlü bastım ve hep tedirgindim. Bu süre zarfında her hafta veterinerime kontrole gittim ve muayene oldum. Belirli bir süre ağrılarımın hafiflemesi için Veterinerimin verdiği Rymadil adında bir ilaç kullandım. Ameliyat yerinin hızlı iyileşebilmesi ve kapanması için de annem sürekli Fito krem sürdü. 
Patella erken teşhis edildiğinde sağlık problemi büyümeden hızlıca çözümlenebilen bir hastalıktır. Ancak ameliyat sonrası çok hareketli olduğumuz ve çoğu zaman da laf anlamadığımız için özel bakım gerektirmektedir.
Woof-Woof

*Sorularınız olması durumunda benimle barneythekingcharles@gmail.com e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.

2 yorum:

  1. merhaba ameliyatı nerede yaptırdınız acaba?

    YanıtlaSil
  2. 3 hafta oldu cocker ve hala hiç basmıyor normal bi durum mu??

    YanıtlaSil