03 Kasım, 2014

Köpeklerde Kanser ve Tedavisi

Bugün Barney’nin ağzından ne yazık ki yazamıyorum çünkü kendisi şuan karnında çıkan tümör nedeni ile hastanede. Bugün hastalıkla ilgili yaşadıklarımızı anlatmanın yanı sıra bir köpek sahibi olarak hissettiklerimi, çıkardığım dersleri de paylaşmak istiyorum. Bir ay önce Barney’i severken karnının yan kısmında (aşı oldukları yere yakın) fındık boyutunda bir şişkinlik fark ettim. Ancak o zaman daha yeni aşı olmuştu ve etrafımdakiler pimpirikli biri olduğumu, saçmalamamam gerektiğinin söylüyorlardı. Gerçekten biraz takıntılı olduğum için kimseyi dinlemeden Barney’i hemen veterinere götürdüm. :) Uzun inceleme sonrasında veteriner mevcut haline fazla takılmamam gerektiğini ancak bunun bir kist/tümör olabileceğini ve yakından takip edeceğimizi söyledi. Boyut ve şekil değişimi olması durumunda ise hemen kitleyi almamız gerekeceğini belirtti. Bu kontrolden tam bir hafta sonra o fındık kadar olan kitle bambaşka bir şekil almış ve baya büyümüştü. Hemen tekrar veterinere gittik ve ertesi gün Barney’i ameliyata aldılar.

Köpeğim ameliyat olurken benim aklımdan geçen senaryoları size nasıl anlatacağımı inanın bilemiyorum. Evcil hayvanı olmayan çoğu kişinin duygularımı anlayamayacağını, köpeklerin ömrünün normal şartlarda insan hayatına göre daha kısa olduğunu, insanların ailesini/annesini/babasını kaybettiğini ve bu acıların hiçbir şeyle kıyaslanamayacağını da biliyorum. Ancak 4 yıldır ona o kadar bağlandım ki, artık bir parçam, ailem, dostum, en yakın arkadaşım, sırdaşım, beni hep dinleyen, en iyi ve en kötü günlerimde hep yanımda olan biri oldu.  Çevremdeki çoğu kişi beni anladığını ama sonuç itibariyle bir hayvandan bahsettiğimizi ve bu kadar üzülmemem gerektiğini söylediler. Bana anlatmaya çalıştıkları henüz bir şey öğrenmeden boş yere üzülmemin ve paniklememin yanlış olduğuydu. Haklıydılar! Ancak onlara anlatamadığım şey aslında Barney’nin benim ileride olacak çocuklarımdan hiçbir farkı olmadığıydı.

Alınan parça hemen patolojiye gönderildi. Patoloji sonucunu bir hafta bekledim ve her günüm stress, heyecan ve üzüntüyle geçti. Çıkan sonuç neyse ki korktuğum kadar kötü değildi, tümörün alınması şimdilik Barney için yeterliydi.

Siz siz olun lütfen böyle bir şey yaşamanız durumunda kafanızdaki kötü düşüncelerden arının, sonuçları duymadan şüphenizi büyük bir hastalık haline getirmeyin. Soğukkanlı olun ve gereksiz üzüntüler yaşamadan köpeğinizin yanında olun. Unutmayın ki bizi çok iyi anlıyor ve birebir hissettiklerimizi hissediyorlar.  

Köpeklerde Tümör Nasıl Fark Edilir?
Köpeğinizi genel kontroller için zaten iki ayda bir veterinere götürüyorsunuzdur. Ancak bunun dışında evcil hayvanınızı sık sık incelemeniz de çok önemli. Bu sadece kanserli tümörleri bulmak için değil, aynı zamanda başka hastalıkları da bulmanızı sağlayabilir.

Tüm Tümörler Kanser Midir?
Hayır. Nasıl her bulduğunuz kitle tümör değilse, her tümör de kanser demek değildir. Bir tümör iyi veya kötü huylu olabilir. İyi huylu tümörler genelde çok ciddi hastalıklara neden olmazlar ve kitlenin alınması durumunda sıklıkla köpeğin sağlını takip etmek dışında daha ciddi tedaviler gerektirmezler. Bazı tümörler  ise kötü huylu olabilirler ve çoğunlukla yayılma eğilimindedirler. Bunlar anormal doku üremeleridir ve kanser anlamına gelmektedir.

Kanser Vakalarında Sık Görünen Belirtiler Nelerdir ?
Vücutta anormal bir şişlik, kilo kaybı, iştahsızlık, vücuttaki doğal deliklerden gelen kanama veya akıntı, kötü koku, yemek yemede ya da yutkunmada güçlük, hareketsizlik, isteksizlik, idrar ya da dışkıda anormallik. 

Tedavisi Nedir ?
Kanser hastalığında tedavinin başarısı erken tanıya bağlıdır. Kanserin tipi, bulunduğu yer, büyüklüğü ve geçen zamana göre bir veya bir kaç yöntem kullanılabilir. Genellikle veterinerler cerrahi, kemoterapi veya radyoterapi gibi tedavi yöntemleri kullanırlar.

Kanser Bir Köpeğin Yaşam Süresi Nedir?
Yapılan tedavilerin biçimine, erken tanıya ve köpeğinizin durumuna göre yaşam kalitesi ve süresi değişir.

Bir hafta oldu Barney hala veterinerde kontrol altında tutuluyor. Bunun sebebi tümör değil, tümörün bulunduğu karın bölgesinin ameliyat sonrasında kanama ihtimalinin yüksek olmasıdır. Kanamanın dışarı akması için diren takıldı ve her gün pansuman yapılıyor. Duyuyorum bazı köpek sahipleri büyük ameliyatlar sonrasında hemen köpeklerini alıp eve götürmek istiyorlar, ancak unutmayın birkaç gün ayrı kalamamanız ileride daha uzun ayrılıklara sebep olabilir. 

Şuan köpeği hasta olan herkese sabır diliyorum. Yardımcı olabileceğim en ufak bir şey olursa çekinmeden benimle iletişime geçebilirsiniz. (barneythekingcharles@gmail.com) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder